Ο Νταλί 'φταίει'!... ;) 1/6/08

από ΕΡΜΙΑ
( ......... )
Με τον Νταλί κυνηγιέμαι ένα εξάμηνο τώρα...
Η τελευταία μου απόπειρα ήταν με το dada, όπου τελικά τον "απέκλεισα" απο τη βόλτα με "το ξύλινο αλογάκι" την ύστατη στιγμή, αν και λογικά δεν θα έπρεπε να τού το... αρνηθώ, αφού στην ουσία το επηρέασε και επηρεάστηκε - ελπίζω να με συγχωρέσει :-))
όταν, λοιπόν, κι ο Μπρετόν απομακρύνθηκε απο το νταντα κι αφού οι ντανταϊστές τού καμπαρέ Βολτέρ μετακινήθηκαν απο τη Ζυρίχη στο Παρίσι, ο Μπρετόν αναγγέλει ένα νέο κίνημα. Τον σουρεαλισμό... "ψυχικός αυτοματισμός σε καθαρή μορφή ... υπαγορεύεται απο τη σκέψη, χωρίς την άσκηση οποιουδήποτε ελέγχου απο τη λογική, είναι απαλλαγμένος απο κάθε αισθητικό ή ηθικό προβληματισμό"
και ιδρύει ένα περιοδικό, το "la revolution surrealiste" (για να φανταστούμε το κλίμα εκείνων τών ημερών, να αναφέρω οτι ο πρώτος εκδότης τού περιοδικού, άφησε το σουρεαλιστικό κίνημα το 1927 για να γίνει γραμματέας τού Τρότσκι). Σ΄αυτό το περιοδικό ο Μπρετον, κατα καιρούς υποστήριζε πως πολλοί ζωγράφοι όπως ο ντε Κίρικο, ο Πικάσο, ο Ερνστ, ο Μασόν, ο Μιρό, ήταν σουρεαλιστές χωρίς να το ξέρουν. Άλλωστε ο σουρεαλισμός ήταν μια στυλιστική σχιζοφρένεια έτσι ή αλλοιώς.
Μέσα στα στοιχεία τού σουρεαλισμού μπορούμε να βρούμε ολόκληρα κεφάλαια που αφορούν τον Ντυσάν, τον Τζακομέτι, τον Μαν Ρέι, τον επηρεασμο τους από τον Φρόυντ-πανταχού παρών-τα φετιχ τους και πώς εμφανίστηκαν στην τέχνη στο μεταίχμιο τής βιομηχανικής εποχής. Απέραντη θάλασσα ιδεών, πράξεων, θεωριών, πινάκων, γλυπτών, "χρηστικών" αντικειμένων.
Ακούστε ένα παράδειγμα που το συναντάμε και στο έργο τού Νταλί στη ζωγραφική εκδοχή του. Οι σουρεαλιστικές φωτογραφίες γυμνών συχνά ταλαντεύονται μεταξύ τμηματικών μερών και ενός φετιχιστικού συνόλου, όπου το γυναικείο σώμα φαίνεται ευνουχισμένο και ευνουχιστικό τη μιά στιγμή και ακέραια φαλλικό την επόμενη. Κοιτάξτε τα μακρουλά σώματα τού Νταλί καθώς και τα γλυπτά τού Τζακομέτι κι έπειτα ας κλείσουμε όλοι μαζί το ματάκι στον Φρόυντ. Κυκεώνας θεωριών και εφαρμογών που δεν είναι δυνατό να γραφτεί ...
θέλω να πω, πως όταν μάς είναι γνωστό το ρεύμα, πιό εύκολα νιώθουμε γιατί ο κάθε συγκεκριμένος ζωγράφος εκφράζεται με τον τρόπο που εκφράζεται. Πάντως, όσο ο Νταλί έδινε αίμα και έπαιρνε αίμα απο τον σουρεαλισμό - γιατί κάποια χρόνια μετά απομακρύνθηκε - κατάφερνε να ξεφεύγει και απο το αποκλειστικό κυνήγι τού χρήματος και απο το εμπορικό πλασάρισμα τού εαυτού του σε βάρος τών εννοιών τής τέχνης του.
Μετά αφέθηκε στην μανιερίστικη εκμετάλλευση τής απίστευτης δεξιοτεχνίας του, "ενώ οι εκκεντρισμοί του κρατούν στον αφρό των ημερών το πρόσωπο Νταλί, μιά εξαιρετική κατασκευή προσωπικού μάρκετινγκ."
"Χάρη σε αυτήν, η θρησκευτική του στροφή τη δεκαετία τού 1950 δε θεωρήθηκε συντηρητική και δεν συνδυάστηκε με την φιλοφασιστική στάση του. Μετά το θάνατό του, όμως, μόνο τα προπολεμικά του έργα παρέμειναν σχετικά ψηλά στό χρηματιστήριο της Τέχνης ενώ μάλλον πενιχρή αποδείχθηκε κι η εικαστική κληρονομιά του."
Από τεχνικής πλευράς, τη χρήση τού χρώματος, την αχαλίνωτη φαντασία, λίγοι τού αμφισβητούν την απαράμιλλη τεχνική δεξιότητα . Από την άποψη της προσωπικότητάς του όμως και του αντικτύπου που είχε στην τέχνη του αιώνα μας, πρώτος ο Αντρέ Μπρετόν έβαλε τα πράγματα στη θέση τους: αναγραμμάτισε το όνομά του σε "Avida dollars" = πλεονέκτης [των] δολαρίων! Απέδειξα τους δισταγμούς μου; :-)
( ......... )
ΕΡΜΙΑ, June 3, 2008 10:52 PM

από RETURN
Αγαπητή μου Ερμία, πολύ συχνά ο Μπρετόν δεν είναι απαλλαγμένος από πάθη και προσωπικές εμπάθειες...
Μην ξεχνάς πως ο ίδιος ήταν εξαιρετικά αυταρχικός ως φυσιογνωμία και όχι σπάνια αποπειράτο να επιβάλλει ενα σχεδόν "αστυνομικό" καθεστώς στους σουρρεαλιστικούς κύκλους...
Είχε μια εμμονή με την "ορθοδοξία" όσον αφορά το σουρρεαλιστικό κίνημα, πράγμα που συνιστούσε μια εξαιρετική αντίφαση: προσπαθούσε ο ίδιος να αποδώσει μια όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ομοιογένεια σε κάτι που από τη φύση του ήταν εξαιρετικά ανομοιογενές.
Οι ρήξεις με Giorgio de Chirico και Antonin Artaud (για να αναφέρουμε δυο "χτυπητά" παραδείγματα), δεν ήταν τυχαίες...
Ήταν απόλυτα λογικό ο αναρχοτροτσκιστής Μπρετόν να μην "πολυχωνεύει" τον αλλοπρόσαλλο πολιτικά Νταλί, πολλώ δε μάλλον που ο δεύτερος ήταν αδύνατον να μετέχει σε κάτι "μαζικό" χωρίς να το καταστήσει ipso facto κωμωδία.
Σίγουρα ο Νταλί μετήλθε διαφόρων τεχνασμάτων για να προσελκύσει "κόσμο" προς τη τέχνη του.
Όμως ήταν και η "μόδα" εκείνη την εποχή. Πολλοί καλλιτέχνες προέβαιναν σε κραυγαλέες δημόσιες επιδείξεις "παλαβομάρας" για να τραβήξουν την προσοχή του κοινού.
Όπως και να 'χει το έργο του μπορεί να μη βρήκε συνεχιστές, αλλά αυτό δεν είναι "μείον", αποδεικνύει μάλλον την ισχυρή του καλλιτεχνική προσωπικότητα.
THE RETURN, June 4, 2008 3:20 AM

από ΕΡΜΙΑ
Ο σουρεαλισμός δείχνει να άναψε φαναράκια στην άμμο :-)
"ο Νταλί φταίει"!
Aγαπητέ RETURN, δεν αντιδρώ καθόλου για τη φύση τού Μπρετόν όπως την περιγράφεις. θα προσπαθήσω μόνο να δω κάποια στοιχεία τού "μανιφέστου" του για τον σουρεαλισμό, απο τη δική του όχθη. ξέρουμε πως ο σουρεαλισμός "του" γεννήθηκε και βρήκε πεδίο στη λογοτεχνία και τηn ποίηση κι έπειτα επεκτάθηκε στις υπόλοιπες τέχνες. έψαξα ένα βιβλίο του Μ. Ραϋμόν (που κατά τη γνώμη μου είναι εξαιρετικό) για να βρώ έναν ορισμό τού σουρεαλισμού που να ξεφεύγει απο τον τύπο τού ορισμού που έγραψα στο περασμένο σχόλιο. τι βρήκα: "..ήταν κατά βάση ένα ποιητικό κίνημα ενώ απο ιστορική βάση δεν ήταν παρά μιά εφήμερη φάση τού ρομαντικού κινήματος εφαρμογής μιάς καθολικής 'μεταφυσικής ευαισθησίας' που εξερευνά άφοβα τα όρια τής μοίρας και τού προορισμού τού ανθρώπου." Στο ίδιο βιβλίο βρήκα κάποια αποσπάσματα απο απόψεις τού Μπρετόν. ξεχωρίζω αυτή "μόνο η λέξη ελευθερία με ενθουσιάζει ακόμα".
Για τον Μπρετόν, ο σουρεαλισμός ήταν μιά ηρωική προσπάθεια να βρούν έκφραση αλλά και να συγκρατηθούν "οι δαιμονικές δυνάμεις που αποδεσμευονται απο το υποσυνείδητο με τον αυτοματισμό." Και επειδή οι δυνάμεις αυτές δεν μπορούν να οριστούν λογικά, απέκλεισε κάθε κονφορμισμό. η ουσία του δηλαδή βρίσκεται στο κάλεσμα για απόλυτη ελευθερία τού πνεύματος σ' αυτή τη δήλωση "πως η ζωή και η ποίηση είναι αλλού και πως πρέπει να κατακτηθούν με κίνδυνο η καθεμιά ξεχωριστά, αλλά και η μιά με την άλλη, αφού τελικά συναντώνται και συγχωνεύονται για ν' αρνηθούν αυτό τον ψεύτικο κόσμο, για να βεβαιώσουν πως το παιχνίδι δεν έχει κριθεί ακόμα, πως όλα μπορούν να σωθούν".
τώρα κατά τα λεγόμενα τού ίδιου τού Μπρετόν "...το 1929 τρύπωσε στο σουρεαλιστικό κίνημα ο Νταλί". Απο τον ιστορικό H.Reed (που είναι γενικά απο τους πιό μετριοπαθείς απέναντι στον Νταλί) πήρα όλο το απολαυστικό κείμενο τού Μπρετόν για τη συμβολή τού Νταλί στο κίνημα.
"Στο θεωρητικό επίπεδο, προχώρησε με δάνεια και αντιπαραθέσεις. Το πιό εντυπωσιακό παράδειγμα αυτής του τής τάσης είναι το σύμφυρμα που ονόμασε 'παρανοϊκο-κριτική δραστηριότητα' που αποτελούσε μείγμα τών απόψεων τού Κόσομο και τού ντα Βίντσι (να αποροφηθείς στη παρατήρηση μιάς φτυσιάς ή ενός παλιού τοίχου μέχρι που να παρουσιαστεί στο μάτι ένας δεύτερος κόσμος που η ζωγραφική να είναι εξίσου ικανή να αποκαλύψει) καθώς και άλλων μεθόδων που ήδη ο Έρνστ συνιστούσε για να εντείνουν την ερεθιστικότητα τών νοητικών λειτουργιών. παρόλη την αμφίβολη ικανότητα παρουσίασης που τον χαρακτήριζε, το έργο τού Νταλί παγιδευμένο σε μιά υπερβολική οπισθοδρομική τεχνική και στιγματισμένο απο μιά κυνική αδιαφορία για τα μέσα που χρησιμοποιούσε για να επιβληθεί, βουλιάζει σ' έναν ακαδημαϊσμό που αποκαλείται αυθαίρετα κλασικισμός, και απο το 1936 δεν παρουσιάζει κανένα ενδιαφέρον για τον σουρεαλισμό."
Τα λόγια αυτά γράφτηκαν το 1942 και πιό κάτω παραθέτω τις απόψεις τού H.Reed (ο λόγος που τις παραθέτω αυτούσιες είναι γιατί απλά... συμφωνώ απόλυτα)
"...Το έργο τού Νταλί στη δεκαετία τού '40 έχει βυθιστεί ακόμα χαμηλότερα με το να εκμεταλλεύεται με κυνικό τρόπο μιά συναισθηματική και εντυπωσιοθηρική θρησκοληψία (ο μυστικός δείπνος του που έχει δανείσει στην εθν. πινακοθήκη τής Ουάσινγκτον, είναι ένα σκηνικό προσφορά στούς προληπτικούς). Η θεατρικότητά του, μόνιμο χαρακτηριστικό τής συμπεριφοράς του, τον έχει οδηγήσει στην υπηρεσία εκείνων τών αντιδραστικών δυνάμεων στην Ισπανία που ο θρίαμβός τους υπήρξε η μεγαλύτερη ήττα για τον ανθρωπισμό, ο οποίος σε τελευταία ανάλυση δεν έπαψε να αποτελεί το κύριο μέλημα τού σουρεαλιστικού κινήματος παρόλους τούς κατά καιρούς εξωφρενισμούς του... Ο Νταλί για το πολύ κοινό έχει ταυτιστεί με τον σουρεαλισμό πράγμα που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην επιδειξιομανία του. Πράγματι η "παρανοϊκο-κριτική δραστηριότητά" του υπήρξε αρκετά επιτήδεια ώστε να δικαιολογεί αυτή τη λαθεμένη ταύτιση. Ομως, πρέπει να έχουμε στο μυαλό πως η αντίφαση και η ασάφεια είναι σύμφυτες με την έννοια τής "υπερπραγματικότητας" και κανένας καλλιτέχνης, καμμιά καλλιτεχνική ομάδα, δεν μπορεί να ισχυριστεί οτι εκπροσωπεί αποκλειστικά ένα κίνημα με τόσο ακαθόριστα σύνορα."
Κάποιες στιγμές θα προτιμούσα να γνώριζα το έργο τού Νταλί χωρίς να "γνωρίζω" τον ίδιο, για να μπορώ να απολαμβάνω την τεχνική του - πέρα απο -ισμούς και να φαντάζομαι τις δικές μου εικόνες, να κάνω τις δικές μου σκέψεις με αφορμή και αιτία μόνο το έργο του.
( ......... )
ΕΡΜΙΑ, June 4, 2008 11:24 PM

από RETURN
Αγαπητή μου Ερμία,
η τέχνη και η κρίση της τέχνης είναι πάνω απ' όλα ένα ζήτημα ατομικό.
Θέλω να πω εδώ ότι το να προστρέχουμε στις αυθεντίες για να "καθαρίσουν" για μας και την δική μας κρίση δεν είναι ό,τι καλύτερο.
Σημασία έχει τι λέμε εμείς για τον κάθε καλλιτέχνη.
Η γνώμη κάποιου αξιόλογου ανθρώπου σε αυτό ούτε καν επικουρικώς δεν μπορεί να σταθεί.
Δεν μπορούμε να υιοθετούμε τι λέει ο Μπρετόν και τι λέει ο Ρηντ για τον έναν και τον άλλον.
Τη στιγμή μάλιστα που ο πρώτος υπήρξε προφανέστατα εμπαθής προς τον Νταλί και όσο για τον δεύτερο θα έλεγα ότι ο σουρρεαλισμός δεν ήταν το φόρτε του...
Αλλά δεν έχει σημασία αυτό.
Σημασία έχει πώς στεκόμαστε εμείς ανάμεσα στους καλλιτέχνες και τις "αυθεντίες".
Να σου δώσω ένα παράδειγμα.
Ο Βάγκνερ, ας πούμε, απεχθανόταν τον Μέντελσον (από αντισημιτική προκατάληψη).
Τι σημαίνει αυτό; ότι δεν είναι ο Μέντελσον κορυφαίος ρομαντικός συνθέτης;
Χωρίς να έχει σημασία το γεγονός ότι ο Βάγκνερ είναι κατά πολύ πολυτιμότερος για την Ιστορία της μουσικής.
Πάμπολλα τέτοια παραδείγματα μπορούμε να βρούμε στην ιστορία της τέχνης και η λύση εδώ δεν είναι να υιοθέτησουμε κάποια άποψη αλλά το να δημιουργήσουμε άποψη.
Φιλικά.
THE RETURN, June 5, 2008 12:53 PM

από onlysand
ΕΡΜΙΑ :)

Θέλω απόλυτα να υιοθετήσω αυτό: “θα προτιμούσα να γνώριζα το έργο τού Νταλί χωρίς να "γνωρίζω" τον ίδιο” - ισχύει για όλους τους ανθρώπους τής Τέχνης (και των Γραμμάτων!)
Mπορεί να 'κατηγορηθώ' για συναισθηματισμό (δεν θα είναι η πρώτη φορά...;) αλλά δεν γίνεται να θεωρήσω (=δω) την Τέχνη ως κάτι ξεκομμένο απ' την ψυχή του δημιουργού.
Επί του προκειμένου: η υποκειμενική 'ζυγαριά' μου – χωρίς να απορρίπτει το εντυπωσιακό τάλαντο του Νταλί – γέρνει προς τον Μπρετόν. Πράγματι – και δεν είναι προς έπαινο, να αρνούμαστε υψιπετή οράματα, μόνο και μόνο επειδή η εποχή μας είναι αφόρητα πεζή και χρηματο-κίνητη - ο σουρρεαλισμός ήταν όντως ένα κάλεσμα για την ελευθερία του πνεύματος, ώστε οι 'δαιμονικές' δυνάμεις να συναντηθούν και συγχωνευθούν “για ν' αρνηθούν αυτό τον ψεύτικο κόσμο, για να βεβαιώσουν πως το παιχνίδι δεν έχει κριθεί ακόμα, πως όλα μπορούν να σωθούν".
Αυτό και μόνο τον 'απομακρύνει' από κάθε απόπειρα 'ένταξής' του σε ρεύματα/κύματα/κινήματα κ.λπ.

Να είσαι καλά και πολλά πολλά ευχαριστώ! :)
June 5, 2008 3:00 PM

My RETURN :)

κήρυκα (ορμητικά αισιόδοξο!) για την ανύψωση του Ατόμου – ενέχει ευθύνες μια τέτοια προοπτική ;)

Ως εκ της εγγενούς δυσκολίας να τις αναλάβουν όλα τα μέλη μιας κοινωνίας, φοβάμαι πως εμπίπτουμε πάλι στην “Τέχνη για τους Εκλεκτούς” – ιστορική ειρωνεία... ;)

Με άλλα λόγια, σε ποιού (=τίνος ποιού) ατόμου την κρίση επαφίεται η Τέχνη (και η μελέτη της)

Ωστόσο, η "παρανοϊκο-κριτική δραστηριότητα" του Νταλί δεν είναι ικανή, νομίζω, αφενός να 'διασύρει' τον σουρρεαλισμό στα επίπεδα της εντυπωσιοθηρικής επιδειξιομανίας του, αφετέρου, αυτή η τελευταία, δεν μπορεί να αφαιρέσει τίποτα απ' το λαμπρά ιδιοφυές 'περιεχόμενο' του έργου του.

Αχ, Ποιητή μου, πόσο θα 'θελα, να 'ταν όλος ο κόσμος στο ύψος σου :)
onlysand, June 5, 2008 3:04 PM

Μερικές ακόμη από τις ανεξάντλητες 'όψεις' τού Νταλί απολαμβάνουμε και στη σελίδα τού Ιωάννη Ξενίδη:
http://mesokosmos.blogspot.com/2008/06/blog-post_18.html

έπεα επί άμμου 22/5/2008

από IGNIS
Ο υπέροχος, ο ιδιοφυής Νταλί... Ο μόνος μεγαλομανής που δεν θα ένοιωθα ότι ήταν υπερφίαλος, καλά τα έλεγε στον εαυτό του, ήταν το τέλειο.

Να προσθέσω, και συγγραφέας. Με ένα εντυπωσιακό σε σύλληψη μυθιστόρημα (πλην της αυτοβιογραφίας του) το "Κρυμμένα Πρόσωπα" (εκδόσεις Εξάντας). Το συνιστώ ανεπιφύλακτα, ένα από τα πιο δυνατά έργα που έχω διαβάσει: Ένας τρίτος τρόπος να βασανίζουν τον εαυτό τους οι δυο ήρωες, η Σολάνζ ντε Κλεντά και ο κόμης ντε Γκρανσάιγ, κάτι ανάμεσα σε μαζοχισμό και σαδισμό: δεν θα ενωθούν ποτέ, μια και τους εμποδίζει ισχυρότατος εγωισμός και απτόητη εγωπάθεια, ο καθένας θέλει τον άλλον να υποχωρήσει, όχι μόνον να τον ισοπεδώσει, μα να πέσει στα πόδια του ολοκληρωτικά ηττημένος, ξέψυχος... Τελικά νικά ο θάνατος επειδή οι καιροί είναι άστοργοι και δεν συγχωρούν τις παλινδρομήσεις και τα διαρκή παιγνίδια λες και πάντα υπάρχει απόθεμα από "αύριο"...
Όταν ο άνθρωπος είναι τέτοια μεγαλοφυΐα ζωγραφίζει αριστουργήματα με κάθε τρόπο, είτε με τον χρωστήρα είτε με την γραφίδα... (και κοσμήματα αν δεν κάνω λάθος αλλ' επ' αυτών δεν έχω γνώμη)
(κι αυτή την Γκαλά πώς την έφαγε από τον Ελυάρ... τόσο άπειρος νεαρός κι ανίδεος που ήταν τότε, τι να είδε εκείνη η πανέξυπνη γυναίκα, την μόνιμη αθανασία της στον καμβά; Την ένδοξη μούσα που θα γινόταν, την ομορφιά της που θα επιζούσε έτσι του θανάτου και του γήρατος; Τι την δελέασε τόσο;)
( ......... )
Και υπέροχος ο πίνακας με την Γκαλά, το σώμα της στον ορίζοντα ως ναός...
IGNIS
, May 31, 2008 10:41 PM

από RETURN
( ......... )
Ο Νταλί κατά τη γνώμη μου είναι μια εξόχως ιδιάζουσα περίπτωση. Ο μπαρόκ σουρρεαλισμός του δεν είναι έξω από την εποχή του και αδύνατον να κατανοηθεί χωρίς αυτήν.
Καίτοι οι κινήσεις του καλλιτέχνη είναι "μεγαλιθικής διέκτασης", προχωρώντας στην καθίδρυση ενός ιδιοτύπου μαυσωλείου του ασυνειδήτου,
εν τούτοις ο Τουταγχαμών των σουρρεαλιστών "θάβεται" μέσα στο έργο του με αναστάσιμες σάλπιγγες.
Η όλη στέψη του καλλιτέχνη με ένα εγωκεντρικό διάδημα που ο κόσμος οφείλει να κατανοήσει, με λίγα λόγια η αντιστροφή της σχέσης ανθρωπότητας-καλλιτέχνη όπου η πρώτη μένει εμβρόντητη μπροστά στον αποκαλυπτικό χαρακτήρα του δεύτερου, πέρα από τη κρυμμένη "μεσσιανική" προβολή που εμπεριέχει,ανασύρει και μια βαρεία νύχτα, κληροδότημα του μεσοπολέμου και του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου.
Αν η ανθρωπότητα είναι τόσο ανώριμη ώστε κάτω απο συγκεκριμένες ιστορικές περιστάσεις μπορεί να επιφέρει "φύρερ" στην εξουσία, τότε ο καλλιτέχνης έχοντας βιώσει το δράμα του μακελειού, γίνεται ο ίδιος ένας αυτόκλητος "οδηγός" του κόσμου μέσα από τη τέχνη του.
Η κίνηση μπορεί να χαρακτηρισθεί "γραφική" ή "επιτηδευμένα γραφική" όσο γκροτέσκο ήταν μέσα στη τραγωδία του και το μέσον του αιώνα.
Είναι όμως πρωτίστως "τραυματική" κίνηση.
Από αυτή την άποψη η διαφορά του Νταλί από ένα τρελλό ορίζεται κυρίως από το γεγονός ότι αυτός ήξερε ότι ήταν καλλιτέχνης...
Στον αντίποδα της μεσσιανικής έκρηξης του Νταλί, βρίσκεται ο Ρενέ Μαγκρίτ.
Ο δεύτερος παρακολουθεί με συγκρατημένο μηδενισμό τις μεταπολεμικές απόρροιες, σχολιάζοντας με ευφυή τρόπο την απουσία του μεσσία.
Ο Νταλί από την άλλη μεσσιανικοποιεί την ατομική τέχνη σε ένα κόσμο που εξ ορισμού κάθε "μεσσίας" δεν μπορεί παρά να είναι άτεχνος και σφετεριστής της τέχνης. "
" Ως επιμύθιο των σκέψεών μου, θα καταθέσω ένα ποίημα που έγραψα μόλις τώρα και το οποίο αφιερώνω σε όλους τους "συνδαιτυμόνες" της "άμμου":

Η Φωτεινή Νύχτα του Νταλί

Στο υπερώο της νοήμονος τρέλλας
Ο Νταλί ζωγράφιζε παρά την
ιερατική πρόθεσή του
την λογική
πανθηρωδώς
Οι άνθρωποι, αμφίβολο έως σήμερα
Αν κατενόησαν επιτυχώς ότι λογική
και τρέλλα

Είναι ομού τα ίδια αιτήματα:
Διεκδίκηση της Εδέμ
με όλη τη χαρά της κόλασης
συμπεριλαμβανομένη
έτσι κι αλλιώς.
THE RETURN, June 1, 2008 1:14 PM

από MONODY
Τουλάχιστον συνομιλούμε στα όνειρα.

(ian hunter: the ship)

We walked to the sea, just my father and me
And the dogs played around on the sand.
Winter cold cut the air, hanging still everywhere
Dressed in gray did he say hold my hand?
I said love's easier when it's far away
We sat and watched the distant lights.

We're two ships that pass in the night
And we smile when we say it's alright.
We're still here, it's just that we're out of sight
Like those ships that pass in the night.

There's a boat on the line where the sea meets the sky.
There's another that rides far behind.
And it seems you and I are like strangers a wide
Ways apart as we drift on through time.
He said it's harder now you're far away
We only read you when you write.

We're two ships that pass in the night
We both smile when we say it's alright.
We're still here, oh it's just that we're out of sight
Like those ships that pass in the night.

We're two ships that pass in the night
We're two ships that pass in the night
We're two ships that pass in the night
MONODY, May 23, 2008 4:56 PM

από IGNIS
Για τη Σαντορίνη
Όταν οι βάρβαροι εισβολείς στο νησί ήσαν πολύ λιγότεροι και έμπλεοι σεβασμού... δεν ξέρω αν υπάρχουν τέτοιες κοιτίδες ηρεμίας τώρα εκεί... ήμουν στις πρώτες μου ελεύθερες εξόδους λίγο μετά το πέρας της εφηβείας... κι ήταν ένα μέρος εκεί στα Φηρά, το Franco’s που μέσα σε εξαίσια μουσική πανδαισία απελάμβανες την φρουλάτη ενώ τα μάτια σου βυθίζονταν σε εκείνο το ονειρικό και αιμάτινο ηλιοβασίλεμα, που αναδείκνυε σκιερό ό,τι είχε απομείνει από το κορμί του ηφαιστείου, απέναντι... έπαιζε μόνον κλασσική, οι ήχοι των ανθρώπων γύρω λίγοι, χαμηλόφωνοι, σχεδόν ψίθυροι, θροΐσματα ανεπαίσθητα, ο φλοίσβος μόνον των κυμάτων της φωνής των, μην την βεβηλώσουν, μην διαταράξουν την ευωχία της ομορφιάς. Καθισμένοι σε μπλε σεζ λονκ παραταγμένες σαν σε πλατεία θεάτρου, που έπαιζε στην σκηνή το ωραιότερο έργο, αυτό των χρωμάτων. Με κατάνυξη λες κι ήσουν σε εκκλησία... κι αν άκουγες Casta Diva με την φωνή της Κάλλας την ώρα που έσβηνε ολοπόρφυρος και φλεγόμενος ο δίσκος του ήλιου στο νερό, ένα ρίγος σε διαπερνούσε...
Και μέσα σε όλη την ευωχία των αισθήσεων, η φρουλάτη. Μείγμα φρούτων με κυριαρχία ροδάκινου, παγωμένο και γλυκύτατο. Που προσέθετες κατά βούληση ή αλκοόλ ή λεμόνι ή γάλα.
Και η ρέμβη γινόταν έκσταση...
Δεν ξέρω αν αυτά υπήρξαν και πιο μετά από την παρελθούσα εποχή της άνθισής μου. Δεν ξέρω αν επέζησε το μέρος αυτό έτσι όπως είχε τότε, στα στίφη των βαρβάρων που κατέλυσαν στο νησί τα κατοπινά χρόνια. Πάντως σε μιαν άκρη του μυαλού μου φυλάσσω προστατευμένες με στοργή αυτές τις εικόνες τυλιγμένες στο βελούδο της αίσθησης που τις συνόδευε. Δεν πήγα ξανά στην Σαντορίνη από τότε, από τα συνεχόμενα εκείνα καλοκαίρια της αναντικατάστατης νεότητας. Να μην πληγώσω αλλοιώνοντας τα πολύτιμα εκείνων των εποχών...

Και με την ευχή να έχει κάθε εποχή της ζωής μας το πολύτιμό της, το ξεχωριστό της αγαθό, σας καλημερίζω φίλοι ωραίοι της Άμμου και εκλεκτή μας Οικοδέσποινα.
IGNIS, May 31, 2008 9:15 AM

έπεα επί άμμου 11/5/08 -2ο

- για το ποστ οψέπΟΤΕ
από ΑΛΕΞ
( ......... )
Ειδικά εκείνη η 3η σου στροφή Νανά, είναι μαχαιριά.Τα λες όλα τόσο εύστοχα.
Αντε ...τα πουλήσαμε όλα. Μόνο τα "μέσα" ρούχα μάς έμειναν (να το πω κομψά & ευγενικά) Άντε μωρέ, ας τα δώσουμε & αυτά στους σύγχρονους "Τσολάκογλου" !
Καλό σας μεσημέρι & ψηλά το κεφάλι.

Άλεξ,
May 15, 2008 1:19 PM

από VOUL-VOUL
Νανά, πραγματικά εδώ "θα 'πρεπε να σηκωθούν κι οι πέτρες"! Και δεν έχω καμία σχέση με τον ΟΤΕ!
Δεν είναι σκάνδαλο πια, είναι έγκλημα!

Να είσαι καλά, που βρίσκεις πάντα τρόπους να μας αφυπνίζεις - όπως λένε και τα κορίτσια για την "Άμμο" μας, ΘΑΛΠΕΙ!

Γέλιο-γροθιά το βίντεο με το μωρό - αυτό που τους αξίζει: κλωτσιά! :)))
Την καλησπέρα στους εκλεκτούς συνταξιδιώτες
May 15, 2008 4:29 PM

από onlysand
ΑΛΕΞ :)

Λαμπρά γενναιόδωρο παιδί και τρυφερέ αγωνιστή
Και σε σένα πολλά ευχαριστώ!
Σωστά το λες: δεν πουλάμε πια χρυσαφικά-ψιλοπράγματα, όλο το σπίτι μια κι έξω! ;(
να ξοφλήσουμε τις ...'υποχρεώσεις'

...και φύλλο δεν κουνιέται! Δεν μας αναγνωρίζω πια, 'αδελφέ'
( ......... )
onlysand, May 15, 2008 4:34 PM

VOUL-VOUL :)
( ......... )
Περισσότερο μου κάνει εντύπωση η δική μας απάθεια παρά το δικό τους θράσος...

Ναι, το βίντεο ήρθε ...κι έδεσε! ;)
May 15, 2008 4:36 PM

από ΑΛΕΞ
( ......... )
Ηθελα να προσθέσω κάτι ακόμα που έμαθα σήμερα διαβάζοντας μια εφημερίδα του "δρόμου" (αυτές δηλ που διανέμονται δωρεάν). Ίσως μας περιμένουν & άλλα "δεινά": Αν η Κίνα μετά τον καταστρεπτικό σεισμό δηλώσει ότι δεν μπορεί να αναλάβει την Ολυμπιάδα ...πείτε "αλεύρι" ! Σύμφωνα -λεει- με τους διεθνείς κανονισμούς, οφείλει να αναλάβει η προηγούμενη διοργανώτρια χώρα... Δεν ξέρω μήπως μας σώσει το ότι τελούμε υπο γερμανική κατοχή; Λέτε να μας ξεπουλάν για το καλό μας & να μην το ξέρουμε;
Καλο βραδυ σε όλους/ες.
ΑΛΕΞ, May 15, 2008 8:36 PM

από onlysand
ΑΛΕΞ :)))

κι εγώ νόμιζα ότι τα μελλούμενα χτυπάνε καμπανάκι για ΔΕΗ, ΟΣΕ κ.λπ. ;)

Tα καυστικά σου βέλη δείχνουν πως πάντα υπάρχουν τα ...χειρότερα \
Ο Θεός σώζοι (='ευκτική' ΠΤΩΣΗ) την ΚΙΝΑ!
( ......... )
onlysand, May 15, 2008 9:10 PM

από ERASER
( ......... )
Αν και δυνατό, αρκετά συμβολικό το βρίσκω για να το καταλάβουν τα παχύδερμα!
Πάντως, ό,τι πρέπει για να ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ!!!

Πάω κι εγώ να ψηφίσω για την Αγιά Σοφιά
May 16, 2008 2:04 PM

- για ποστ Η Αγία του Θεού Σοφία
από onlysand
Μόλις έφτασε στο ηλ. ταχ/μείο μου:

" Στο site www.hagiasophiablog.com υπάρχει ένα LINK, για να ψηφίσετε, ώστε να ξαναλειτουργήσει η Αγία Σοφία στην Κων/πολη ως χριστιανική εκκλησία και όχι ως μουσείο.
Για να ξεκινήσει η διαδικασία συζήτησης και άσκησης πίεσης από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προς την Τουρκία χρειάζονται 1.000.000 ηλεκτρονικές υπογραφές.
Ήδη σε μια εβδομάδα μαζεύτηκαν χωρίς καν ανακοινώσεις από τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο 50.000.
ΠΕΡΑΣΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ. "

Καλό βράδυ σε όλους
onlysand, May 15, 2008 10:11 PM

από ΑΛΕΞ
Νανά, θα λεγα πως την είδηση για την Αγιά Σοφιά θα άξιζε τον κόπο να την προβάλεις σε ένα ξεχωριστό ποστ ή να την κάνεις να φαίνεται στην πρώτη σου σελίδα μόνιμα με κάποιον από τους ξεχωριστούς τρόπους προβολής που μόνο εσύ ξέρεις. Αξίζει τον κόπο!
ΑΛΕΞ, May 16, 2008 3:14 PM

από IGNIS
( ......... )
Πρόλαβα και ψήφισα, κι έκανα μια-δυο αναρτήσεις σχετικές (το θέμα ανέκαθεν με συγκινούσε)
( ......... )
Αν υπάρχει έστω και μια ελπίδα να μην αφήσουμε να βεβηλώνεται ένα κομμάτι της Ιστορίας μας, αξίζει να το παλέψουμε

(το λίνκ που θα μπει είναι: http://www.hagiasophiablog.com/mainpage.html )

Ας ξημερώσει κάποτε εκεί. Οκτάχρονο παιδί πρώτη και τελευταία φορά εισήλθα. Κι ακόμα τότε, τόσο μικρή, εκείνοι οι πράσινοι δίσκοι με τις χρυσές υπογραφές των σουλτάνων, το όνομα του αλλάχ τους, τι στο καλό είναι δεν ξέρω, μάτωσαν την ψυχή μου. Ας αποκαθηλωθούν καμιά φορά τα βέβηλα.
(έψαχνα εικόνες για τα δικά μου. Βρήκα πολλές και ολοκάθαρες εδώ. Αξίζει)
IGNIS, May 16, 2008 11:14 PM

από MONODY
Και σε ρωτούσα απεγνωσμένα

Με αγαπάς όπως ή όσο εγώ;

Χωρίς να απαντήσεις
έσκυβες και μου έδινες
εκείνο το φιλί
το φονικό των αποστάσεων.

Υ.Γ.1 Πάντα με προλάβαινες πριν ανοίξω την πόρτα της λήθης
Υ.Γ.2 Ξέρεις εσύ
MONODY, May 16, 2008 11:26 PM

από MERIL
Τα τελευταία σου κομμάτια ένα κι ένα.... Με στίχους λεπίδες
(μα κάποιος μίλησε για παχύδερμα)
Φοβάμαι παρά την αισιοδοξία που διακρίνει πως είμαστε οριστικά στην εποχή του "φάγωμεν πίωμεν".
Όλο το ενδιαφέρον στην ικανοποίηση του εγώ μας. Και αναρωτιέμαι αν κι εμείς που τα λέμε και συμφωνούμε, μόνο στα λόγια μένουμε και επί της ουσίας...
Ωστόσο εσύ μην πτοείσαι από όσα λέω (κουβέντες μόνο) και να συνεχίσεις, είσαι αναγκαιότητα
MERIL, May 18, 2008 9:39 AM

Θα μου επιτρέψεις και μερικούς στίχους;

Ζητάς να πω
Για ό,τι αισθάνομαι

Δύσκολο

Σκαλώνουνε οι λέξεις και
Μπερδεύομαι

Να μουνα χρώμα λέει
Να βάφω την αγάπη

Γαλάζιο
Πράσινο
Και πορφυρό

Ή πάλι του βιολιού το χόρδισμα
αφού κατά πως λεν
αυτό είναι τ’ όργανο της ψυχής
του ανθρώπου...

Μα είμαι μόνο μια φωνή
που αφήνει πίσω της
κουτσουρεμένες λέξεις.
MERIL, May 18, 2008 9:40 AM

από onlysand
IGNIS :)

απ' τα εύοσμα ιώδη σου, στα πορφυρά της ιστορίας που πονά κι όσα δεν έχουμε ζήσει

μερικές φορές, όνειρο είναι ό,τι δεν μπορείς να δεις...

εξαίσιες οι αναρτήσεις σου (μην τις υποτιμάς, παρακαλώ σε!) - ως το βράδυ ελπίζω να προλάβω ν' ανεβάσω, με σχετική αναφορά (μεταξύ άλλων και στο photofolio), τα ελαχίστως οφειλόμενα

- πολύ σ' ευχαριστώ, Χρυσή Ευαισθησία :)
May 18, 2008 11:57 AM

MONODY :)

στην εξορία της λήθης
θα ξεχνιόσουνα κι εσύ
αν άφηνε την πόρτα στους ανέμους

σαν ουρανός να δανειστώ
τα χρώματά της να σε σκέπω;

"Ν' ανοίξεις όπως ένα όστρακο
ερμητικά ...αποδημητικό"

Τα υπόλοιπα σε λίγες μέρες
May 18, 2008 11:59 AM

MERILou :)

γλυκειά, μαχητική και αποφασισμένη
κουβέντες που ανοίγεις και χορούς στα έρημα - γιατρειά για τις πληγές του κόσμου

μην υπερβάλλεις, μάτια μου, η 'αναγκαιότητα' δεν είμ' εγώ - είναι το λεμόνι που στάζει ο καθένας μας στη συνείδησή του για να δει αν είναι ζωντανή (δανείζομαι Ελύτη)

Δεν είμαι παρά "μια φωνή
που αφήνει πίσω της
κουτσουρεμένες λέξεις" (!)
onlysand, May 18, 2008 12:03 PM

από ΕΡΜΙΑ
"..Μονάχα άκρη-άκρη, στο πιο ψηλό μέρος τού Βράχου, η Αγια-Σοφιά (άσπρη μελισσοκερήθρα) μοναχική αλλά διόλου υπεροπτική, να κοιτάζει ολόκληρη τη θάλασσα - και να καίει το λιοπύρι, και να καταφεύγουν στις σκοτεινές στοές της πύλης, όλες σκιές, πρόσωπα, σχήματα αέρινα, αθόρυβα βήματα-σκιές αχρονολόγητες, χρυσοποίκιλτα μετέωρα ενδύματα, θώρακες χάλκινοι, επιγονατίδες, τρείς περικεφαλαίες, ονόματα, λουριά σανδάλια, μπότες, λάβαρα, ηνία, χάντρες, σιγγίλια, σκήπτρα αδαμαντοκόλλητα, μίτρες δεσποτικές και πατερίτσες, ρουμπίνα, σμαράγδια, ζαφείρια, Ευαγγέλια, κόκκινα πρωτογράμματα.."
απο τον Γ.Ρίτσο και τη δική του εικόνα τής ιστορίας...
καλημερούδια :-)

(IGNIS,πολύ σ΄ευχαριστώ για τη βοήθεια! και, ΑΛΕΞ,η ευχή για καλή δύναμη ισχύει συνεχώς)
ΕΡΜΙΑ, May 18, 2008 12:06 PM

από IGNIS
Αυτά που δεν βλέπουμε Νανά μου (απαντώ σε αυτό που είπες, και χάζεψε αρνητισμό και πάλη με τα όνειρα, κάθε είδους!!!!) που δεν μπορούμε να δούμε κι αναθέτουμε στα όνειρα να τα στεγάσουν μέχρι να φανούν μπροστά μας, δεν ξέρω είναι χάρη να περνάνε από κει... Μπορεί να μας κοιμίζουν, να μας πλανεύουν και να τους φοράμε τα ροδιά τους, τα καλά τους ρούχα. Κατά λάθος.
Κι αυτά που δεν έχουμε ζήσει τα ωραία, τα ποθητά, δεν ξέρω αν μπορούν να καταταχθούν όλα στα "όνειρα". Δεν είναι που αντιπαθώ τα όνειρα γιατί είναι πλανευτές κι αμετανόητες ελπίδες που αρνούνται να πεθάνουν λαβωμένες από το εμφανές, είναι που ίσως πολλά εξ αυτών καλύτερα που έτυχε και δεν τα ζήσαμε γιατί μπορεί να ήσαν εφιάλτες...
Αν μας ανήκαν, αν κτίστηκαν σε θεμέλια αλήθειας, μάλιστα! Είναι όνειρα από κείνα τα ωραία, λύχνοι ομορφιάς, λίκνα καρδιάς.
Αν όχι, αν στηρίχτηκαν σε μια οφθαλμαπάτη, αν ήσαν ένας απλός αντικατοπτρισμός πόθων, μια Φάτα Μοργκάνα οριζόντων, να πάνε στο καλό. Καλώς που δεν μας άγγιξαν.
Μα πάλι αν δεν ζήσεις πώς να ξέρεις; Απομένει μόνον να παρατηρείς καλά. Για να ξέρεις ως πού θα απλώσεις το όνειρο. Κι ως πού θα του αφεθείς.
Και να μην αποκαλυφθείς από τα πριν. Μην τύχει και φανείς ευάλωτος. Με δίχως πανοπλία, διάτρητη ή σκουριασμένη από τον χρόνο (ή κάποια δάκρυα)
Ποτέ να μην αφήνουμε να δουν εύκολα οι άλλοι τα όνειρά μας. Μπορεί να θέλουν να μπουν σε αυτά, ως εισβολείς από μια αφύλακτη κερκόπορτα. Και μετά, δόλια, να μας αλώσουν.

Εγώ πάντως αυτά που δεν έζησα τα φαντάζομαι σαν μπαλόνια χρωματιστά, ιριδίζουσες σφαίρες υδαρείς, φούσκες έτοιμες να ανοίξουν. Να ταξιδεύουν στο διηνεκές. Και αχ, πώς θα’θελα να πάρω μια βελόνα να τα σκάσω όλα, για να φανεί ποια ήσαν ανθεκτικά, κόσμοι ολόκληροι και πλανήτες, και ποια πλάνητες και σαπουνόφουσκες, και καλύτερα που φεύγουν μακριά. (και δεν φέγγουν πια)
Όλα, ακόμα κι αν είναι ν’ απομείνω μόνη στο σκοτάδι (μεγάλωσα και δεν φοβάμαι)

Πληθαίνουν τόσο τα φυλλαράκια, ας είναι το δέντρο πάντα θαλερό (έφτασε η ώρα να στήσεις άλλο ένα δενδρύλλιο στον Κήπο σου, να το μεγαλώσουν οι λόγοι μας για σένα)
Κι αν είναι φιλαράκια, ειλικρινές και αληθινό. Φθινόπωρα μην βρίσκει, χειμώνες μην αγγίζουν.

Καλό της Κυριακής απόγευμα
Καλώ της Κυριακής το απόγευμα, να προετοιμάσει μια όμορφη αυριανή βδομάδα.

ΥΓ. αναρωτιέμαι, μήπως άλλα έλεγες κι άλλα είδα και μου'ρθε να απαντήσω; Να, αυτά μου κάνουν τα όνειρα, κουνιούνται κι αλλάζουν θέσεις και με μπερδεύουν, δεν στέκονται ίσια να τα σκοτώσω να ησυχάσω!
IGNIS, May 18, 2008 5:01 PM

από onlysand
ΕΡΜΙΑ :)

Τι όμορφη θέα πανοραμική, απ' το μπαλκόνι της Ιστορίας με την αρμόζουσα αχλύ που φέρνει δάκρυα και πείσμα... ( ......... )
Δεν γνωρίζω το ποίημα - είναι συγκινητικά λιτό μα και φουρτουνιασμένο
May 18, 2008 7:48 PM

IGNIS :)

Πλάνητες ή πλανήτες, μέσα μας τα κουβαλάμε τα όνειρα, ανάλαφρα κι ασήκωτα συγχρόνως, ένα σύμπαν ολόκληρο ανθίζει και μαραίνεται κατά τους χειρισμούς και τα πηδάλια...

Καλά που "σου ήρθε να απαντήσεις", Χρυσή - αλλιώς θα έλειπε ένα ζωηρό πολύχρωμο λουλούδι-πραγματεία για τα όνειρα!

Έχω ένα στέκι στα σύννεφα, αιθεροβάμον, αλλά δεν ξέρω πώς γίνεται να γράφετε μόνο εσείς - όχι για μένα: από σας για σας!

Κι εκεί που αναρωτιόμουνα αν όλα εν τέλει τα αγνοώ και τίποτα δεν μου αστράφτει, ήρθε τυχαία να με συνεφέρει ένα γράμμα απ' τη 'Σκέψη της Ημέρας' - μου απάντησε:
"Το μυστικό είναι να μη θέλεις τίποτα" ...!

onlysand,
May 18, 2008 7:53 PM

από ΕΡΜΙΑ
πολύ-πολύ χαίρομαι που σού άρεσε το μικρό απόσπασμα τού Ρίτσου. Είναι απο το "εικονοστάσι τών ανώνυμων αγίων" του -τα μοναδικά του πεζά, 9 τόμοι αν θυμάμαι σωστά. Δεν θυμάμαι απο ποιό συγκεκριμένα προέρχεται (όλα εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ πάντως).
( ......... )
ΕΡΜΙΑ, May 19, 2008 4:50 PM

από VOUL-VOUL
( ......... )
Να συγχαρώ και τις αγαπητές 'νεράιδες' της "Άμμου":

Ignis, εκπληκτικά τα ποιήματά σου, όπως και όλες οι αναρτήσεις σου, με τόση λεπτότητα και τρυφερό στοχασμό!

Ερμία, πραγματικά απολαυστικό το αφιέρωμα στον ντανταισμό, λεπτομερές και διαφωτιστικότατο!

Να είστε όλοι καλά :)
May 19, 2008 4:54 PM

έπεα επί άμμου 11/5/08

από IGNIS
( ......... )
Και να πω μια μικρούλα δική μου ιστορία, δεν με νοιάζει να την φέρω εδώ στο διαδίκτυο όπου δεκάδες οφθαλμοί όχι απαραίτητα φιλικοί και με ευγενική ψυχή όπως εσείς εδώ οι γράφοντες, καραδοκούν για δικούς τους λόγους, πόθους και δεν ξέρω τι άλλα, ανάρμοστα. Ας είναι. Απαξιώ πλέον να ασχολούμαι με το ποιος ορά και δεν μιλά περιδιαβαίνοντας το διαδίκτυο και μετά λασπολογεί ανώνυμα και παρουσιάζει της ψυχής του τον βόρβορο (έχω δει πολλές παράνοιες καταγραμμένες...)

Στην ηλικία του Χριστού ευρισκόμενη έχασα εκείνη την υπέροχη γυναίκα που με έφερε στον κόσμο. Κλινήρης, εγνώριζε το τέλος της κι εμείς και εκείνη, και μάλιστα πεισματικά το επεδίωξε (ναι, ορίζουμε με την σκέψη μας και μόνον, τον δρόμο προς τα εκεί. Προς την άλλη όχθη. Το λένε αλλιώς "παραίτηση")
Εγώ παρίστανα ότι δεν τρέχει κάτι, μάλιστα την υστάτη της μέρα ήμουν αρκετά στριφνή και αυστηρή μαζί της, μήπως και την κινητοποιούσα λίγο...
Έφυγε μόλις έμεινε μόνη της μέσα στην νύχτα. (αυτό το κάνουν πολλοί αν το προσέξετε, μόλις φύγουν από κοντά τα αγαπημένα πρόσωπα, αφήνουν και την ψυχή τους να φύγει, λες και η ύπαρξή μας τους κρατά δέσμιους με έναν αόρατο ομφάλιο λώρο. Λες κι ακόμα από ένα κρεβάτι αδυναμίας, είναι σε θέση να μας προστατέψουν. Και είναι, διότι πάντα η αγάπη προστατεύει, στέργει, διαφυλάσσει)
Μην μακρηγορώ, και κυρίως μην σας θλίβω ή κουράζω (αν τα κάνω και τα δυο, ντροπή μου!).
Όταν έφυγε από την ζωή μετάνιωσα οικτρά για όλα όσα δεν της είπα. Για το χέρι που δεν της έσφιξα, που δεν της χάιδεψα, για την παγωνιά που την άφησα επειδή είχα το θράσος να βάλω για αγαπημένο πρόσωπο την λογική μου πιο ψηλά από το συναίσθημα.
Για 3 λέξεις που δεν της απηύθυνα, το
συγγνώμη, το ευχαριστώ, το σ'αγαπώ.
Και από τότε έχω κάνει έναν όρκο με τον εαυτό μου, ποτέ μα ποτέ να μην αναβάλω αυτές τις 3 λέξεις για κανένα άτομο που συναντώ και τις αξίζει.
Επειδή δεν ξέρω αν και αύριο θα είμαι πάλι εδώ για να του τις πω
Επειδή οι άνθρωποι συχνά χωρίζουν αφήνοντας απλήρωτους λογαριασμούς με την τρυφερότητα. Για όλα αυτά, πρέπει να μιλάμε. Και να λέμε πάντα ό,τι καλό κρύβει η καρδιά μας για τον άλλον.
Έτσι και κουραστική μπορώ να γίνω, και πληθωρική κι ό,τι θέλετε!
Κι αν μου καρφωθεί στο μυαλό ότι ένα άτομο υπερέχει, δεν υπάρχει περίπτωση να γλυτώσει από τα κύματα της εκδηλωτικότητας και της παρορμητικότητάς μου. Και κάθε καλή κρίση που έχω στο μυαλό μου θα του την λέω. Και ας με κάνουν χάζι άλλοι και ας σκέφτονται ακόμα κι ότι είμαι υστερόβουλη ή υποκρίτρια, αδιαφορώ!
( ......... )
ΥΓ.
Μια που είναι η μέρα της μητέρας, όσοι τις έχετε, φιλήστε τις..... αύριο! Οι άνθρωποι που αγαπάμε γιορτάζουν 365 μέρες το χρόνο κι όχι όποτε μας το θυμίζουν γιορτές και επέτειοι
IGNIS, May 11, 2008 6:21 PM

από onlysand
IGNIS...

τι δώρο-μαχαιριά μού χάρισες απόψε...

Αυτό το κείμενό σου σαν να το έγραψα εγώ, καλό κορίτσι. Κι από πάνω, με αυξανόμενο λυγμό σφιγμένη ως το λαρύγγι. (Πόσο καιρό έχω να κλάψω διαβάζοντας; δεν θυμάμαι...)

"Αυστηρή και στριφνή" για να τη 'συνεφέρω'. Κι έφυγα. Για να γυρίσω (όπως περιγράφω στη Χαριστική αναΒολή) κι από τότε να σέρνομαι από δω κι από κει και ν' αποκρούω την αγάπη, την τρυφερότητα και το ζεστό χέρι.
Μπορεί και να με συγχωρέσετε, πιστεύω. (Αν και δεν το αξίζω.)
Αλλά και πάλι δεν βρίσκω ησυχία.
Αυτά σας τα λέω για να μη με παρεξηγείτε.

Μπορεί και κάπου να τα λένε, Χρυσή - αφού συναντηθήκαμε κι εμείς;...
Οι δύο "υπέροχες γυναίκες" που χάσαμε.
( ......... )
Όσοι το ξέρετε πως την αξίζετε, έχετε την αγάπη μου... έστω και δακρυσμένη...
onlysand, May 11, 2008 7:56 PM

από VOUL-VOUL
Νανά και Ignis

Κορίτσια με συγκινήσατε πολύ
Να είστε πάντα καλά και να θυμάστε ότι Εκείνες σας βλέπουν και σας αγαπούν ακόμα!
Καλή νύχτα :)
May 11, 2008 10:32 PM

από IGNIS
( ......... )
Θα πω μόνον ότι όλα αυτά συμβαίνουν πάντα στους ανθρώπους που αισθάνονται και δεν προσποιούνται πως αισθάνονται (έχει μεγάλη διαφορά, Νανά μου, και το γνωρίζεις) Που είναι τόσο ευαίσθητοι ώστε ψέγουν πρώτα τον εαυτό τους και σπάνια τους άλλους.
Αν σε λύπησα άθελά μου, έχεις την συγγνώμη μου, την αγκαλιά μου και λίγους ήλιους να φωτίζουν τις μέρες σου.
(η αγάπη όλων μας εδώ δεδομένη)
Voul-Voul καλή και τρυφερότατη, έχω να πω το εξής, ότι την δική μου όποτε την "φώναξα" έκτοτε, υπήρχε. Και υπάρχει. Η άδολη αγάπη, η πηγαία, η κορυφαία, ποτέ δεν χάνεται, υφίσταται. Και βρίσκει τρόπο και μεριμνά.
( ......... )
IGNIS, May 12, 2008 12:43 PM

από onlysand
IGNIS :)

σιγά που με 'λύπησες'!... εσένα περίμενα... χαχαχα

με στενοχωρούν περισσότερο αυτά που λες ότι συμβαίνουν στο νετ - και δεν έχω πάρει χαμπάρι...
Τόσο αφελής είμαι πια, η αδιόρθωτη;! χαχα (πάλι)

Eίσαι ένα διαμαντάκι λαμπερό (μην ανακατεύεσαι με τις 'στάχτες' ;)
Πολλοί, δυστυχώς, δεν ανέχονται την ΚΑΛΟΣΥΝΗ...
onlysand, May 12, 2008 2:28 PM

- για ποστ Καρεδάκι από χαριτωμένο φιλμ νουάρ
από ΕΡΜΙΑ
ένα ζεστό πλατύ χαμόγελο πριν πω οτιδήποτε άλλο...
φυλάω την αφιέρωση στη καρδιά και στο μυαλό μου
Διάβαζα πρόσφατα στον Ρίτσο (πάλι και πάλι) πως η αισθητική (κι αν έχει νόμους, οι νόμοι της) θεμελιώνεται στις καθαρές αναλογίες στο τι, στο πώς, στο γιατί, στον χρόνο και στον χώρο, στις μνήμες, στα φώτα, στα χρώματα, στο όνειρο, στη πραγματικότητα, στην αίσθηση, στη νόηση, στην ενόραση...
Και, όσο κι αν οι αναλογίες είναι αόριστες ή αόρατες, όσο κι αν δεν μπορούμε να τις εντοπίσουμε σε πόντους σε ζυγιάσματα και σε μετρήσεις, όταν τις βλέπεις, μπορείς να τις αναγνωρίσεις, να τις νιώσεις, χωρίς ανάγκη τεκμηρίωσης και δικαιολογητικά...
Αν ήξερα πώς να βάλω bold γράμματα θα τα έβαζα για να μιλήσω "έντονα", πέρα απο όλα αυτά, και για τη διαίσθησή σου και για το πώς ζωγραφίζεις τα συναισθήματα που εισπράττεις απο τον άλλον και τα "βρίσκεις" ανάμεσα στις γραμμές του...
καλο-βράδυ σε σένα και σε όλους που περπατάμε ξυπόλητοι,δηλαδή ελεύθεροι στην αμμο σου :-)
ΕΡΜΙΑ, May 14, 2008 10:17 PM

από IGNIS
Το τέλος του κλιμακωτά οδηγεί σ’αυτό το άφατο που ξεφεύγει από κάθε λέξη και στέκεται εκεί απειλητικό να μην μπορείς να το προσδιορίσεις γιατί άρχισε και πώς..
Αυτή η "μελαγχολία των καιρών", των εαυτών, της ύπαρξης όλης.
Να είναι η πηγή του ετούτο εδώ;

Βραδιάζει και ο έρωτας λοιπόν
με την πιο σίγουρη μέθοδο:
από φιλί σε φιλί

Δεν αποκλείεται.
Έχω λίγες μέρες που αναρωτιέμαι κάτι σχετικό:
Πού πάει η αγάπη όταν πεθαίνει;
Όταν φθίνει τόσο πολύ μέρα την μέρα, όταν την αφήσεις να σβήσει επειδή δεν υπάρχουν άλλα ξύλα για να κάψει η φωτιά της, δεν σε τροφοδοτεί αυτός που πρέπει κι έτσι αναγκαστικά σβήνει, μένει μια χόβολη για λίγο καιρό έτοιμη να αναζωπυρωθεί αν την φροντίσεις, μα αν όχι, γίνεται μια ερημιά που παγώνει.
Αλλά αυτό που ήταν πριν, αυτό που έχει πεθάνει, πού πάει;
(μήπως να γίνεται άγγελος, αύρα, τι;)
Θυμάμαι την ομπρέλα στην Πολιτικη Κουζίνα. Εκείνη την ροδί ομπρέλα που ταξίδευε στο διάστημα.
Και κάπως έτσι φαντάζομαι την αγάπη. Κάτι που στέγασε κάποτε δυο ψυχές μαζί, και τώρα πια πετάει και πετάει και όλο απομακρύνεται σε άλλους κόσμους...

ΥΓ. Ερμία μου για τα γράμματα bold θα περικλείεις την λέξη που θέλεις να τονίσεις με ένα b στην αρχή της και στο τέλος της ένα /b
Αυτά και τα δυο θα τα βάζεις σε tags (νομίζω ότι έτσι είναι η ορολογία html για αυτό) δηλ, το σύμβολο της ανισότητας έτσι ώστε να θυμίζουν ρόμβους ή διαμάντια πλαγιασμένα! (δεν ξέρω πώς αλλιώς να σου το πω, εάν τα γράψω έτσι με τα σύμβολά τους, θα "μεταφράσει" αυτόματα η σελίδα τον κώδικα και δεν θα το δείξει. Αν και δεν τα έχεις ανάγκη τα bold για να τονίσεις τον λόγο σου, βαρύνει έτσι κι αλλιώς.
( ......... )
IGNIS, May 15, 2008 9:32 AM

από onlysand
ΕΡΜΙΑ :)

Πού τη βλέπεις τη γενναιοδωρία, Χρωματιστή~Κυματιστή ;)
Είναι η ευχαρίστηση για τις 'καταθέσεις' σας στην 'άμμο' - συμβαίνει αυτή η ευτυχής συγκυρία που δεν μπορεί να με αφήσει αδιάφορη!
"Εισπράττω συναισθήματα και σας βρίσκω ανάμεσα στις γραμμές" - πολύ σωστά!

Και για τις αναλογίες συμφωνώ απόλυτα (τα λες με τέτοια πληρότητα που με ξεκουράζεις να είσαι καλά και πάντα αλλιώς ανήσυχη :)
onlysand, May 15, 2008 4:26 PM

από onlysand
INGIS :)

Να, άλλο παράδειγμα! (σε συνέχεια απ' αυτά που έλεγα στην ερμία)

Κι εσένα, Χρυσή, σου χρωστάω πολλές ευχαριστίες κι αγκαλιές - είσαι χείμαρρος πολύχρωμος ευώδης!

Πού πας και τα ξετρυπώνεις νοήματα-νήματα που ενώνουν (και χωρίζουν) τεκταινόμενα - καίνε και λυτρώνουν, παρατηρητικό μου...

Έξοχα που θυμήθηκες και την ροδί ομπρέλλα...

Όσα αξίζεις, να 'ρθουν να σε βρούνε! :)
onlysand, May 15, 2008 4:29 PM